Har de inte gått överstyr nu?

De här har gått alldeles för långt, de har flippat över. Märkeskläder. Jag köper att man vill ha fina saker, jag köper själv endast saker jag tycker verkar bra, eller saker jag tycker är fina. Skulle aldrig någonsin köpa märkeskläder för att alla andra har det? Självklart tar man efter andra lite, alltid, så är det bara. Ingen vill vara annorlunda men alla vill vara unika. Eller? Jag tycker att Kingsland, Whitaker, Pikeur, Animo, HV Polo, m.fl. gör snygga saker, fler snygga saker än de "billiga" märkena, men de betyder inte att man köper för märkets skull. När jag tävlar och tränar vill jag ha lite finare saker på mig än min reflexjacka och ett par gamla urtvättade b2b ridbyxor. Kanske låter löjligt, men världen ser ut så.
 
Vad jag där emot kan tycka är överdrivet och löjligt de är när jag ser små barn gå omkring med dyra kläder i stallet. Vart är föräldrarnas inverkan där? När jag var 9-10 år hade jag "de billiga". Alla mina vänner hade de också, även som 15-16 åring, o 17 också med största sannorlikhet. Det var ingen som brydde sig, reflexjackan var både billig och praktiskt, och dessutom varm o go, snygg? Nja.. Men allt annat! Men vi hade dom, allihop! Iställer för att komma som ridskoleelev med grejjer "bara för dom stora har de". Eller som några av våra elever "för att dom andra blir avundsjuka". Det kanske bara är jag som överreagerar, men jag blir riktigt förbannad.
 
Jag kan bara relatera till min egen uppväxt, man köpte inte de dyraste till stallet när man inte var varken aktiv som träningsekipage eller tävlingekipage. Det finns ingen anledning. Orden bara snurrar i huvudet på mig nu och jag funderar på hur jag ska formulera mig, de blir ganska flummigt skrivet i nuläget då jag inte vill trampa någon på tårna. Jag har fått höra att jag bär ansvar för hur ungdomarna blir på Alleby, inte klokt om jag får säga de själv. Jag har fått höra att jag måste tänka mig för, jag får inte säga eller tycka eller egentligen ha på mig vad jag vill för att då kanske jag är en dålig förebild? Så visst vet jag att de finns folk som tycker de här är mitt fel, att små barn går omkring i märkeskläder för flera tusen på ridskolan, men so be it. Jag bär inte ansvar i de, jag vet hur jag själv var i den åldern och de var inte i närheten på hur ungdomar o barn klär sig i nuläget. Och nu måste jag väl få klä på mig vad jag vill? Visst har jag en del märken men minst lika mycket hoodys från olika gymkhana-event som jag älskar, utan något snobbigt märke.
 
Jag vill bara uttrycka att jag tycker de gått alldeles för långt överstyr när barn under 10 år bär kläder bara för att de står KL stort över hela ryggen.. Blir ju för fasen mörkrädd, vart ska detta sluta?
 
/C
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0