Sprenger bett

Det är alltid massa tjöt om bett fram och tillbaka, folk som har åsikter om precis alla bett du rider med, rider du med 3 delat så är det fel för den hästen, rider du med pelham så är det för skarpt, rider du med hack så kommer du knäcka nosryggen, rider du med gummibett så har du ingen kontroll på din häst och har helt plötsligt köpt en häst du inte klarar av. Ja det finns nog en ursäkt eller åsikt för allt.. Jag tänker att man bör om man kan stänga öronen för sånt här och tillsammans med sin tränare diskutera fram ett lämpligt bett att rida på eller eventuellt fler än ett.
Många hoppar på ett och dressyrar på ett! Personligen vill jag hålla mig från hack om det inte verkligen behövs, vill inte riskera nosryggar plus att jag anser att hästar gärna lägger sig i handen och böjer på halsen istället för att faktiskt arbeta med ryggen, många rider på hack för att då böjer ju hästen på halsen.... Ja så kan man ju också tänka.

Till rubriken, jag rider just nu på ett 3 delat gummiklätt bett på min lilla Quilla, men eftersom hon tuggat sönder det och jag behöver införskaffa ett nytt bett så vill jag verkligen ha ett Spenger, först och främst för att dom är anatomiska, och sen för att jag är ute efter just ett 3 delat med större fasta ringar och Sprenger har det jag letar efter. Hon har ju haft mycket vassa kanter och så, så därför vill jag undvika det igen och ska därför när jag har pengarna köpa mitt efterlängtade bett!

Visste ni förresten att man får hyra sprenger bett en vecka? Man får rida med dem hur mycket man vill en vecka och sedan lämna tillbaka det om man inte trivs för endast 100:-




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0